Alegria de la vida y mas de Bert en Margreet

donderdag 5 augustus 2010

Spontaan




Een leuk woord en ik krijg ook allerlei leuke associaties met het woord spontaan. Nieuwsgierig, ondernemend, impulsief, vrolijk, aandacht, onverwachts, direct, energie, overgave, sensitief, extravert.................. En dat is natuurlijk mijn beleving.
Ik kan me nog goed herinneren dat er een tijd was dat mensen bij ons thuis in- en uitliepen. Ik was nog een kind, later een puber, en die zoete inval vond ik gewoon en ook beregezellig. Vrienden en vriendinnen bleven eten en logeren. Toen ik vervolgens zelf volwassen werd stond de deur ook open voor iedereen. Mensen kwam spontaan bij mij langs en ik stond spontaan op de stoep stond bij anderen. Meeeten was prima ook al dacht je niet genoeg te hebben. Je rukte nog een potje open of er lag nog wel wat in de diepvries. Rustig een kopje koffie drinken met wat lekkers was gezellig ook al hijgde die deadline van morgen in je nek. Iemand die langs kwam om even wat te vertellen, wat het ook maar was, altijd leuk. Het poetsen kon immers ook op een andere dag.
Vervolgens kwam de trend, of is die er nog steeds, van overvolle agenda's. Zelf deed ik er ook stevig aan mee. Ik heb mijn agenda's van de laatste tien jaar ritueel weggegooid toen ik afscheid nam van mijn laatste werkgever. Ik kreeg het spaansbenauwd toen ik de eerste acht agenda's doorbladerde. Vol gekalkt met inkt in alle kleuren, post it geeltjes in alle maten over de tekst heen geplakt en soms nog arceringen met van die fluorstiften. Overuren draaien, 's avonds nog stukken lezen, regelmatig naar de sportschool, het sociale netwerk een beetje bijhouden, aandacht voor het gezin. Alles werd gepland wat er maar te plannen viel.
Toch ben ik de spontaniteit gelukkig nooit helemaal kwijt geraakt. In Meppel kwam vriend Bert regelmatig even aanwaaien voor een bakkie en een praatje. Spontaan een borrel drinken in de kroeg met Miranda. Alma die belde op het werk om even te gaan lunchen. Jan die 's avonds laat nog een wijntje kwam drinken. Even een kopje thee drinken bij de buurvrouw en later spontaan een bakje met bonen uit de tuin komt brengen.
Na wat levenservaringen ben ik een aantal jaren geleden gestopt met het fenomeen "de overvolle agenda", wat een achterlijk gedoe om alles vol te plannen. Ik voelde me er ook niet meer prettig bij of had ik het niet meer nodig?
Toen ik voor ons vertrek naar Spanje spontaan een vriendin belde om langs te komen en even bij te kletsen kon er een afspraak gemaakt worden voor over twee maanden. Gekkenhuis! Haar agenda stond vol, vol, vol. Een andere vriendin kon, of wilde, niet eens een afspraak maken. Er zat geen overzicht meer in de vol geplande agenda. Na vele zuchten, pffffffff en andere vermoeide geluiden hebben we maar opgehangen.

Waar is de spontaniteit gebleven...........tijdelijk op reis naar elders?

Hier in Spanje kwam ik de spontaniteit weer tegen. Wat een vrolijkheid!
Betty en Frank uit Alora die een bakkie of een borreltje komen doen. Peggy en Marc uit Belgie die hier ineens met de camper voor de deur staan. Tien jaar geleden ontmoet in Turkije en daarna ook nooit meer gezien of gesproken. En door facebook elkaar weer gevonden. Gezellig bijkletsen en ze bleven ook eten en slapen. Heerlijk toch die spontaniteit. Jan, de broer van mijn vriendin Ria, die spontaan een weekje komt terwijl het huis nog niet eens klaar was. Altijd welkom en daar kwam ie. Bert en Esther die elkaar in november 2009 ontmoet hebben op onze "tot ziens borrel" kwamen samen ook spontaan een aantal dagen in Spanje. Geweldig toch! Afgelopen zaterdag kwam er een auto het erf op en daar stapten zes mensen uit. Mijn neef Rick met zijn gezin uit Nerja met Roelof, ook een neef van mij, en zijn vriendin Esther. Roelof had ik al jaren niet meer gezien of gesproken. Wat ontzettend leuk was dat.
En dan zijn dit nog maar een aantal spontane acties, inmiddels zijn er weer vele en ik hoop dat er nog heel veel mogen volgen. Bert en ik gooien er regelmatig iets spontaans tegen aan en dat bevalt ons super.

Tja en die agenda dan? Voor mijn vertrek uit Nederland kocht ik nog een kittig wit agendaatje die al meer dan een half jaar ongebruikt in mijn tas ligt. Nou ja ongebruikt, ik heb er wat verjaardagen in gezet en dat is het. We gebruiken de kalender van de website voor de boekingen, en nu ga ik mezelf tegenspreken, want ik hoop dat die wel vol komt te staan!

Maar hoe dan ook, leve de spontaniteit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten