Alegria de la vida y mas de Bert en Margreet

vrijdag 6 augustus 2010

Zomaar een dag





Manlief ligt lekker in de hangmat. Hij heeft vanavond heerlijke paella gemaakt in de buitenkeuken. Daar hebben we lekker van gesmikkeld. De troep heb ik net opgeruimd. De ramen staan allemaal open zodat het lekker kan doortochten. Het is behoorlijk warm in huis. Dat merken we alleen als we gaan slapen omdat we verder de gehele dag buiten zijn. Hoewel, ook daar is het warm maar dat is toch anders.
En wat geniet ik daar ontzettend van, altijd buiten zijn. Het licht, de rust en de ruimte, de vrijheid, de geuren, de kleuren...........wat is dat toch fijn. Het verveelt me nog geen moment.
Vanmorgen fit op gestaan. De bloemen en planten water gegeven en genoten van al die kleuren. Ondanks dat het hier zo droog is valt het me op dat alles nog groeit, bloeit en mooi groen is. De akkers zijn nu geel maar dat is ook een mooi gezicht vind ik. De plantjes, de verkleurbloem heten ze, die ik gisteren in de grond heb gezet waren de nacht goed doorgekomen. De gezellige oranje kleur lachte me tegemoet.
Daarna samen met Bert een bakkie thee gedronken. Natuurlijk heeft Bert eerst zijn dagelijkse ochtendduik in het zwembad genomen. Ondertussen kwam de geitenboer langs met zijn kudde. De bellen van de geiten hoor je al van verre. Inmiddels een vertrouwd geluid.
De bedoeling was om op het land aan de slag te gaan. De tipi kan immers elk moment bezorgd worden. Het was Bert echter niet zo goed bevallen gisteren vanwege de warmte. Hij verklaarde ons voor gek dat we daar stonden te zagen, te strimmen en dode bomen aan het opruimen waren. Het zweet gutste ons van het lijf en er werden liters water gedronken.
Bert ging dus boodschappen doen. Ik deed voor de zoveelste keer een poging om de vetvlekken van de keukenvloer af te krijgen. Had weer een ander middeltje gevonden maar ook dit mocht niet baten.
Daarna koffietijd, samen dronken we een cafe con leche en aten we een broodje. We keken of er boekingen binnen waren gekomen en leuke mailtjes. Weinig bijzonders stond er in onze "postvak in". De komst van de eerste jongere, een meisje van 15 jaar, is uitgesteld vanwege paspoortperikelen. We hopen dat ze volgende week komt. Wij zijn klaar voor de begeleding en hebben er zin in.
Bert heeft bij gastenkamer Azul op het terras blauwe tegeltjes gelijmd. Lekker fris en een leuk detail. Bij het witte huisje in de tuin, wat nergens toedient maar wel leuk is, waar de buitenkeuken staat zijn ook gekleurde tegeltjes gelijmd. Ook leuk. De lamp met krullen en tierelantijnen aan het witte huisje is vervangen door een leuke lamp van zink. De staande krullamp bij het zwembad ligt nu ook in de container. Bert heeft daar een roestvrijstalen lamp neergezet. De overige drie komen ook nog langs het zwembad te staan. Allemaal meegenomen vanuit Meppel, daar lagen ze al tijden in de garage.
Aangezien ik nog wat bloempotten over had ben ik maar weer eens op zoek gegaan naar stekjes van de aloe vera. Het gevolg was dat mijn armen weer onder de schrammen zitten. Nadat ik de potjes her en der in de tuin had gezet ben ik nog wat gaan harken. En wederom meters en meters slangen van het land gehaald. Die zijn voor de irrigatie maar inmiddels allemaal lek of poreus. Overal kom je die dingen tegen hier, inmiddels ligt er al een paar kilometer bij de punto limpio (de stort). Irrigatiewater hebben we nog niet, daar gaan we volgend jaar maar eens achter aan. Alles op z'n tijd.
Nog even een wasje gedraaid en opgehangen en in een mum van tijd is het ook droog. Je kunt er bijna bij blijven staan.
Inmiddels even de website opgezocht van de gemeente Alora omdat het daar feria is deze week. Elke dorp heeft een feria hier, een feestweek met muziek, theater, dans, drinken en eten. Ja, feesten kunnen ze hier wel. Morgenavond gaan Bert en ik eens kijken wat er allemaal te beleven valt.
Ja en toen was het tijd voor een duik in het zwembad. Even een aantal baantjes trekken. Wat is dat een heerlijkheid, elke dag weer. Bert verzorgde het borreltje en op het trapje spraken we nogmaals uit dat we het heel goed hebben hier.
Bert veegt de terrassen even en ik breng gauw nog even alle verzamelde troep van vandaag naar de container in Zalea. De vuilniswagen komt hier namelijk niet. Bij terugkomst neem ik mij voor om binnenkort echt eens de auto te gaan wassen van binnen en buiten. Het is net een vuilnisbak en van al dat stof krijg je spontaan een allergische reactie. Tjonge, jonge. En dan te bedenken dat ik het in Utrecht bijna wekelijks deed.
Het is 23.55 uur en Bert ligt nog steeds in de hangmat, hij slaapt. Mooi laten liggen. Ik hoor de krekels, de cicades, de kikkers, de gekko's, verder is het stil. Hoewel..........in de verte hoor ik een hond blaffen. Er komt net een smsje binnen van een zus van Bert die op vakantie is in Torremolinos. Maandag komt ze hier met man, kinderen en aanhang en blijven een nachtje slapen. Weer gezellig. Oh jee, Jos komt maandag ook om de tafel en de deur te brengen en eet mee. Helemaal goed want maandag hebben we de heeeeeeeeele grote eettafel waar ik me zo op heb verheugd.
Bert een kus geven en dan ga ik mijn mandje in, nog even lezen in het boek van Anna Enquist, de thuiskomst. Best de moeite waard. Ik zie op mijn weblog dat het hier nog 26 graden is.
Het was zomaar een dag, een heerlijke dag!

2 opmerkingen: