Alegria de la vida y mas de Bert en Margreet

woensdag 17 maart 2010

Gevraagd: een Jos-bezem



Al voordat we de sleutels van ons huis kregen had ik een bezem gekocht. Dat leek me wel handig. Inmiddels heb ik er 4, misschien wel 5. En de vorige eigenaren hadden ook nog een aantal bezems achter gelaten. De kneusjes weliswaar, maar toch. Een bezem is een bezem was aanvankelijk mijn mening. Daarover later meer.
De kleurtjes van de bezems zijn zo leuk. Ik heb een rode, een knalgroene, een blauwe, een gele, een.......... Met plezier vegen, dat leek met wel wat. Ook hebben mijn bezems verschillende stelen, bijna allemaal van plastic want die draai je zo makkelijk op de vegers. Inmiddels is er al eentje kapot. Waarschijnlijk per ongeluk op gestaan maar dat weet ik niet meer. Een heel kort steeltje heeft die bezem nu en als ik 'm gebruik ga ik even door de knietjes. Die bezem gebruik ik overigens alleen voor in de keuken om de witte schilfers die van het plafond en de muren komen op te vegen. De boel begint een beetje te drogen met als gevolg dat het minder nat is maar de witte latex naar beneden komt dwarrelen.
De stelen zijn bijna allemaal rood, lekker fleurig zeg maar. Behalve mijn ene bezemsteel, die is van hout. Oh ja, mijn bezems hebben korte en lange haren, harde en zachte haren en allemaal van plastic. De kleuren van de haren zijn wat saai, veelal zwart maar ook bruin en wit. En het grappige is dat je al deze bezems overal kan kopen, met name de supermarkten staan er vol van.
En tja, met al die bezems veeg ik dus. Ik veeg binnen en buiten, net zoals de Spaanse vrouwen doen. Binnen is het geen probleem, de bezems vliegen over die gladde tegels. Hoe dat na de verbouwing zal zijn weet ik niet want wij krijgen binnen buitentegels en die zijn wat ruwer. Dat zijn zorgen voor later. Maar buiten krijg ik het niet voor elkaar met mijn bezems, met geen eentje. Voorwaarts niet, van achteren naar voren niet, ze vegen voor geen meter. Ik veeg me rot maar stof, zand, cement, blaadjes en andere meuk blijft gewoon liggen. Ik produceer hevige stofwolken maar dat is dan ook alles. Met eentje lukt het een beetje, een wat krommer exemplaar die alleen voorwaarts veegt. Prettig is dat niet. Bovendien word ik er bekaf van. Misschien heeft het met mijn motoriek en conditie te maken, dat kan.
En zo is er dan een probleem. Gelukkig is de oplossing tijdelijk aanwezig; de Jos-bezem! Deze bezem heeft geen vrolijk kleurtje maar veegt als een dolle. En ik denk dat de Jos-bezem nog veel meer kan maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Gewoon van hout met bruine haren, niet van plastic maar een soort varkensharen. Inmiddels is het mijn grote vriend tijdens de verbouwing. De Jos-bezem veegt alles, maar dan ook alles keurig in hoopjes troep. Gewoon zoals ik het graag wil hebben. De Jos-bezem is een Nederlandse bezem. Elke dag zoek ik de Jos-bezem meerdere keren op en altijd doet ie goed z'n werk. 's Avonds parkeer ik de Jos-bezem op het terras, bij voorkeur op een vaste plek. Dan kan ik 'm de volgende dag meteen weer zien en pakken als het nodig is. Dit werkt niet altijd omdat er meerdere mensen gebruik maken van de Jos-bezem. Heel apart dat niemand zo'n kleurig exemplaartje van mij pakt.
Maar nu komt het volgende probleem. De Jos-bezem gaat mij straks weer verlaten. Als Jos, de bouwer, klaar is met zijn klus neemt hij de Jos-bezem weer mee. En hoe moet ik dan de terrassen aanvegen? Tussendoor heb ik het al een keer met de stofzuiger gedaan. Ook al hebben we een stofzuiger van Miele, voor de levensduur van een huisstofzuiger is het niet best heb ik begrepen. En natuurlijk heb ik Jos al lief aangekeken maar dat had weinig effect. De Jos-bezem gaat straks na een lange logeerpartij weer naar huis.
Daarom heb ik een vraag, eigenlijk een dringende vraag. Wil iemand een Jos-bezem voor mij kopen in Nederland en deze meenemen naar Spanje als je/jullie naar ons toekomen? Kan mooi in de handbagage! En die bezem hoeft niet voorzien te zijn van de letters TW. Die staan voor Trailworks, dat is de naam van het bedrijf van Jos. Voor een steel zorg ik zelf wel, nee niet van plastic maar van hout. Dan maar een saaie bezem, die mooie kleurtjes hebben me toch voor gek gehouden! Enne......bij voorbaat hartelijk dank.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten