Alegria de la vida y mas de Bert en Margreet

vrijdag 2 juli 2010

Het hitteplan


Het is warm in Nederland. Ik las dat Eindhoven vandaag als eerste scoorde wat de warmte betreft met 35,5 graden. Ach ja in Spanje is het ook warm, behoorlijk warm zelfs. Daar komt de warmte alleen pas in het nieuws bij 45 graden of warmer. Lekker belangrijk overigens die temperatuur. Ook al keek ik in Nederland nooit naar het weerbericht, ik wil wel toegeven dat ik het regelmatig over het weer had. Wie niet?
Ik weet dat Nederland een hitteplan heeft en dat mensen er op geattendeerd worden om veel water te drinken, uit de warmte te blijven en lichamelijke inspanning te vermijden. Dat zijn nog eens intelligente adviezen waar een mens wat mee kan. In Spanje is geen hitteplan omdat het hier een groot deel van het jaar warmer is dan 27 graden. Bovendien is het eigen verantwoordelijkheid wat een ieder wel of niet doet met die hitte. Dat is ook meer mijn ding maar dat komt ook door mijn allergie voor betutteling. Leg ik het positief uit dat kun je het ook zorg noemen van de Nederlandse overheid. Liefde gaat me dan weer net iets te ver.
Wel hebben we hier de siesta en dat is natuurlijk niet voor niks. Het zou misschien een welkome aanvulling zijn op het hitteplan. Toch zit ik als Nederlander nog niet in het ritme van de Spanjaarden ondanks dat ik er op gewezen wordt door mijn lief. Ik sta op het heetst van de dag lekker een buitenmuur wit te kalken met m'n rollertje. "Moet kunnen" denk ik dan en dat kan ook. Gelukkig komt het hitteplan uit Nederland mij dan goed van pas en drink ik voldoende water. Het is ook zo lullig als ik met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis van Malaga kom te liggen.
Voordat het hitteplan er was vergat ik voldoende te drinken en constateerde in bij het naar bed gaan 's avonds dat ik maar 1 keer naar de wc was geweest om te plassen. Niet zo handig dus. Maar goed dat kan ik mezelf ook niet kwalijk nemen want ik weet voor het eerst in mijn leven wat zweten is, oeps misschien klinkt transpireren iets beter. Wat een gedoe zeg dat transpireren en het prikt ook nog. Bij lichamelijke inspanning kreeg ik altijd wel een rood, bijna paars, hoofd maar verder gebeurde er niet zo veel. Dat kwam door mijn eczeemhuidje. Gelukkig gaat het daar een stuk beter mee en denkt mijn lichaam nu de afvalstoffen er maar eens via zweten uit te gooien. Het is even wennen voor me maar ik heb begrepen dat het wel gezond is. Gelukkig dan maar.
Door het hitteplan doe ik nu dus 's morgens en 's avonds aan lichamelijke inspanning en in de hete middaguren alles op het gemakkie. Althans dat probeer ik. Vandaag betrapte ik Bert en mij er op dat we druk waren met de sinaasappelbomen tijdens siestatijd. Snoeien van de toppen en het omzagen van de dode exemplaren. "We doen het weer" zei Bert nog waarschuwend met een shirt aan dat meer nat dan droog was.
Ach ja, als we het hitteplan consequent volgen komen we een groot deel van het jaar niet meer in de benen en dat kan niet de bedoeling zijn. Hele dagen onder de valse peperboom zitten, die ons terras voor een deel overdekt en zorgt voor schaduw, is ook zo wat. Daarom passen we het hitteplan een beetje aan, we zitten immers ook in Spanje. En we zijn lerende.......
Verbranden doen we niet want daar waarschuwt het hitteplan ook voor en dan al die kansen op een ontzettende nare ziekte. Wij kijken wel uit! Als ik op het land bezig ben loop ik met rubberlaarzen en sokken aan. Je weet immers maar nooit waar die zon allemaal komt en dan heb ik het nog niet eens over de dieren die ik aan kan treffen op het land. Ook is het overige deel van het lichaam bedekt met kleding om mij te beschermen tegen de zon maar ook omdat die prachtige sinaasappelbomen ontzettende niet prachtige stekels hebben.
Goed, ik dwaal een beetje af van het hitteplan. Ik las namelijk ook nog dat er aerosolen in de lucht zitten die er voor zorgen dat de wolkenloze hemel niet blauw maar wit kleurt. En dat is niet best heb ik begrepen. Het zal ongetwijfeld aan mijn kennis liggen maar ik weet niet wat dat voor dingen zijn. En volgens mij komen die aerosolen in Spanje niet voor want de lucht is hier iedere dag knalblauw en soms zie je wat wolkjes die op wattenbolletjes lijken. Gisteren heb ik nog een tijd met mijn hoofd naar achteren naar een adelaar gekeken die boven ons huis zweefde. En de lucht was toen toch echt blauw.
Ondanks de betutteling heeft de Nederlandse overheid mij toch geraakt want ik ben lekker bezig met het hitteplan. "Misschien voelt Zapatero ook wel voor een hitteplan" roept Bert terwijl de zweetdruppels in het beslag voor de pannenkoeken vallen. Ik neem nog een glas water, ga in de schaduw poedelen in het zwembad en de inspanning even achterwege laten. En die aerosolen laat ik maar even voor wat het is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten